Czy az.pl znalazł sposób na dodatkowe czesanie klientów? Opłaty za proformy.

Otrzymałem od az.pl wiadomość, że od 1 grudnia będą pobierali 5 zł za wysyłane, pocztą tradycyjną, faktury proformy – za faktury VAT takich opłat nie będzie – co mnie skłoniło do napisania tego posta… sposób w jaki do tego podeszli.

screen-shot-2016-10-26-at-09-02-11

O co w tym chodzi… każdy kij ma 2 końce, są firmy małe, średnie, duże i osoby fizyczne – Ameryki nie odkryłem ;). Wysyłka proformy ma na celu „przypomnieć” użytkownikom o kończącej się usłudze, nierzadko, każdy z użytkowników otrzymuje kilka maili przypominających o wygasającej domenie, kto  chce i tak przedłuży, a kto np rejestrował darmowe domeny i chce z nich zrezygnować, otrzyma papierową proformę, za którą będzie musiał zapłacić  5 zł. – Wszystko jasne, firma az.pl ponosi koszta i takie opłaty są jak najbardziej uzasadnione (pytanie czemu nie ma opłat za faktury vat), ale jest w tym wszystkim mały szkopuł, otóż czy chce, czy nie chce domyślnie każdy z klientów otrzymuje proformy, nie ma opcji z ich rezygnacji – a ten screen, który pokazuje wyżej – nie jest chyba prawdziwy, bo na stronie z danymi użytkownika, gdzie rzekomo powinna być taka opcja – jej po prostu tam nie ma: (screen z 26.10.2016, 9:10). Dodatkowo w mailu nie ma bezpośredniego linku do miejsca, gdzie można zrezygnować, tylko  jest link ogólny do panelu admina i szukaj wiatru w polu… mi udało się znaleźć coś podobnego na stronie:

AZ.pl > Mój profi > Dane Użytkownika

screen-shot-2016-10-26-at-09-10-13

O co ten krzyk… otóż żeby być fair wobec klientów, uważam, że każda dodatkowo płatna usługa powinna być domyślnie wyłączona. Na wyraźne życzenie klienta powinna być dostępna opcja płatna. To co kiedyś było darmowe (i domyślnie włączone), po wprowadzeniu opłaty powinno być domyślnie wyłączone i klient sam powinien – świadomie – włączyć taką opcję. Jestem na 101% pewien, że pojawi się cała masa nieświadomych klientów, którzy będą musieli zapłacić az.pl 5 zł za każdą otrzymaną  -niezamawianą – proformę, bo na czas nie wyłączyła… ba być może nie mogła nawet wyłączyć otrzymywania papierowych proform, bo takiej opcji w panelu nie ma (lub nie można było tego znaleźć).

Taka praktyka AZ.pl – jest godna pożałowania… shame on you az.pl

Rafath Khan

Rafath Khan - Problem Solver - nie ma czegoś takiego jak problem, są wyzwania. Od 1998 związany z Internetem, programista, projektant, twórca serwisów i aplikacji internetowych m.in Shoople.pl, PanShop.pl, UnikalneOpisy.pl. Masz problem? Pomogę CI go rozwiązać.

Może Ci się również spodoba